Monday, February 28, 2011

MARRY YOU??????


kahwin?????
lambat ag lorrhhhhhh..

aq dengar lagu bruno mars.. mary you..
tetiba rasa best lak lagu 2...




it’s a beautiful night we’re looking for something dumb to do
hey baby i think i wanna marry you
is it the look in your eyes or is it this dancing juice
who cares baby, i think i wanna marry you
well i know this little chapel on the boulevard
we can go whoa whoa
no one will no whoa
oh come on girl
who cares if we’re trashed
got a pocket full of cash we can blow whoa whoa
shots of patrol whoa whoa
and guitar girl
don’t say no no no no no
just say yeah yeah yeah yeah yeah
and we’ll go go go go go
if you’re ready, like i’m ready
cos it’s a beautiful night we’re looking for something dumb to do
hey baby i think i wanna marry you
is it the look in your eyes or is it this dancing juice
who cares baby, i think i wanna marry you
oh
i’ll go get the ring
let the choir bell sing like ooh ooh ooh
so what you wanna do ooh ooh
lets just run girl
if we wake up and you want to break up
that’s cool ooh ooh
no i won’t blame you ooh ooh
it was fun girl
don’t say no no no no no
just say yeah yeah yeah yeah yeah
and we’ll go go go go go
if you’re ready, like i’m ready
cos it’s a beautiful night we’re looking for something dumb to do
hey baby i think i wanna marry you
is it the look in your eyes or is it this dancing juice
who cares baby, i think i wanna marry you
just say i do ooh ooh ooh
tell me right now baby
tell me right now baby, baby
just say i do ooh ooh ooh
tell me right now baby
tell me right now baby, baby
oh
it’s a beautiful night we’re looking for something dumb to do
hey baby i think i wanna marry you
is it the look in your eyes or is it this dancing juice
who cares baby, i think i wanna marry you
layan lagu nea jap..
hahahahahah..ttiba terfikir bila la aq nak kawin ek?????

Tuesday, February 22, 2011

B.U.d.U


Budu yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadikajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman. Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki glutathione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.

Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".

Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab cirit (diarrhoea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.

Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh. Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat.

Hidangan budu bersama nasi kerabu
Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya, kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K).

Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain seperti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin), asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin). Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin - yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun.

Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan.

Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon.

Seperti halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel. Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.

Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.

Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara.

Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan. Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium. Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.

Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari jumlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research.

Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan, kerana ia telah disepara cerana oleh bakteria. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan. SO AMALKAN LAH AKAN BUDU..HIDUP BUDU..=P




sumber:wikipedia

Saturday, February 19, 2011

KENANGAN SILAM







Noda-noda hina Aku ditempatkan disuatu tempat yg sempit bersama 19 yg lain. Taukey Leong, aku masih ingat nama itu. Dialah yg memiliki kami. Suatu malam datang seorang lelaki bernama Joe. Aku tak pasti apa yg dibincangkan oleh Joe dgn Taukey Leong. Joe menghampiri dan membawa aku pergi.Joe membawa aku berjalan-jalan menyusuri kaki lima ibu kota dengan riang. Alangkah bahagianya jika aku dapat menikmati malam-malam begini tanpa kongkongan, tanpa perlu menjadi hamba kepada sesiapa. Perlahan-lahan Joe menyentuh tubuhku. Dilurut-lurutnya berkali-kali. Namun apakan daya, sebagai makhluk yg lemah aku hanya mampu membiarkan tangan sasa itu menguliti sekujur tubuhku.Joe menghela nafas panjang.. bibirnya dijauhkan dari tubuh monggelku.. apakah dia sudah sedar akan perbuatannya? Syukurlah jika begitu..masih ada rupanya secebis perasaan simpati dalam hati yg tadinya bagai ditunggang iblis. Suasana sepi seketika.. Joe senyap tanpa sebarang bicara.. entah berapa kali jam ditangan direnunginya..Sayup2 kedengaran beberapa suara.. seakan menghampiri kami.. Joe kelihatan begitu gembira menyambut kehadiran beberapa orang lelaki itu.. Seorang darinya merenung tajam kearah tubuh bugarku ini..aku resah dengan renungan itu.. renungan yg dipenuhi nafsu serakah.. Joe memperkenalkan aku padanya.. Roy. begitu jugak dengan yg lain2. Jack, Poie dan sigemuk itu.. Agi. Roy membisikkan sesuatu pada Joe..dah tanpa ku sedar aku kini berada dalam genggaman Roy. Perkara turkutuk tadi dilakukan lagi. dari tangan ke tangan aku berpindah. aku dikucup.diisap, diramas sepuas-puasnya. aduhh!!! aku tak mampu lagi menahannya.. seluruh tubuhku bagaikan hancur menjadi abu.. tubuh ku di kecap mereka sepuas hati..dan akhirnya. setelah mereka puas memperlakukan diriku, aku dihumbankan di tepi longkang. Habis madu sepah dibuang. maruah hidupku hancur..Begitulah kisah ku.. AKU SEPUNTUNG ROKOK


kahkahkahakahkahkah





Thursday, February 17, 2011

Terbalik...

Aku: Eh! Wan.... tadi aku tgk moto yg ngko parking tu terbalik.. 
Wan: yer ker? apsal lak terbalik... 
Aku: la.. mana la aku tau.. aku parking kat sebelah moto ngko jer tadi... tgk2..mmg moto tu terbalik.. 
Wan terus berkejar ker tempat dia parking moto... jauh tu.. kene turun 4 tngkat bangunan guna tangga.... 
















































































lama kemudian...... 




















































Wan: Aku tgk elok jer moto tu parking..tak terbalik pun... Aku: terbalik la... Wan: terbalik camner plak....? 
Aku: yer ler... org parking moto... tayar depan ngadap dinding... ngko punya moto, tayar belakang yg ngadap dinding... kira terbalik la tuh.... 
Wan: Ngko mmg cilaker laa.... letih aku turun tgk moto tu tadi tau....

Monday, February 14, 2011

ediTED

nea lah hasilnye bila aq boring sgt2...
so aq edit jew pic sape2...
ok x???
location:anyware
model: mak aq,adk aq n bujang lapok....








CARA-CARA KURUSKAN BADAN......



Seorang mamat yg mmg gemuk masuk ke sebuah fitness center dgn niat utk menguruskan badan. Seorang lelaki di kaunter bertanya kepada mamat tadi, "Kami menawarkan 2 program di sini... RM50 utk versi 'Biasa' dan RM100 utk versi 'Cepat'. "Saya ingat nak ambil yg biasa punya sebab saya baru je nak try kuruskan badan", kata mamat tadi. "OK. Encik sila masuk ke bilik NO. 5 di penjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter. Mamat tadi pun masuk laa ke bilik yg di suruh lalu menutup pintunya. Selang 2 minit kemudian, datang laa seorang perempuan yg mmg lawa, cantik, body best, mantap dan segalanya. Dia kemudian menanggalkan kesemua pakaian sehinggakan mamat tadi dah xsenang duduk dan berpeluh2. Perempuan tadi berkata, "Kalau tuan dapat kejar saya, tuan bole buat aaaaapa saja dgn saya... hik hik hik" dan dia terus berlari di dalam bilik itu. Mamat tadi pun kejar punya kejar, sampai 10 minit, pun xdapat2 jugak. Dia try lagi sampai akhirnya, dia jatuh terjelepuk ke lantai... pengsan. Apabila dia sedar, dia terus ke penimbang dan mendapati beran badannya telah turun 3kg. "Wow! Mmg berbaloi aku bayar RM50... mmg senang rupanya nak kuruskan badan", katanya sendirian. Esoknya, dia datang lagi ke situ dan terus ditegur oleh lelaki di kaunter. Setelah diberitahu program2 seperti semalam jugak, dia bersetuju untuk try versi 'Cepat'. "OK. Encik sila masuk ke bilik NO. 6 dipenjuru bilik sana", jawap lelaki penjaga kaunter. Setelah beberapa minit didalam bilik itu, datanglaa seorang body-builder yang taff dan terus melondehkan pakaiannya. Body-builder itu berkata, "Saya akan kejar kamu dlm bilik ini dan kalau saya dapat... . hehehe"




p/s:just lawak bodoh......

Thursday, February 10, 2011

CINTA


CINTA??????
CINTA kepada tuhan...
CINTA kepada ibubapa..
CINTA kepada manusia...
hari nea aq nak cakap CINTA kepada manusia...lebih tepat lagi couple la...
   
bila bercakap pasal cinta maka pasti rmai yang cakap "CINTA ITU BUTA", tapi sedarkah kita bahawa kita yang telah membutakan hati kita sendiri. CINTA memang menyeronokkan dan menyedihkan.CINTA juga boleh menyenangkan dan membinasakan kita.. 


cinta memerlukan makanan yang banyak untuk membesar....nak tahu ape makanannye???

  1. kepercayaan antara satu sama laen.... 
  2. ikhlas bila menjalinkan sesuatu hubungan.. 
  3. yakin akan perasaan sendiri dan perasaaan pasangan,,
  4. jangan terlalu curigai pasangan anda..
  5. sentiasa berlaku jujur
  6. jangan membuat perkara yang akan mendatangkan kesangsian kepada pasangan
banyak lagi yang perlu ad untuk melengkap kan cinta...so setiap org ad makanan CINTA yang tersendiri kan..so pandai2 korangkan pikir yg laen..

 ayat2 cinta yang aq dengar plak spanjang hidup aq...

  • i love u
  • i miss u
  • i will loving u until forever
  • Love, like a river, will cut a new path whenever it meets an obstacle.
  • andai dipisah u dengan i, maka lemah lah i tak bermaya (lucu lak ayat nea)
  • cinta itu buta
  • untuk u lautan api i sanggup renangi (yang nea jangan pakai..x ley bla doee)
  • cintaku sepanjang jalan raya di dunia....(hhahahahaha..boley kah????)


apa2 pon hanya 1 jew yang betoi2 boleh menyayangi kita iaitu CINTA ALLAH KEPADA KITA AKAN KEKAL SELAMANYA,,,,

Monday, February 7, 2011

KETAWA









Menonton pelawak beraksi di atas pentas atau di kaca TV (senario ke) kita pun ketawa berdekah-dekah. Kenapa harus ketawa? Lantaran hati kita ni digeletek oleh lawak mereka. "KEH KEH KEH KAH KAH" 

Sekumpulan orang2 yang melingkungi seorang tukang ubat tenaga batin di Chow Kit sedang gelak ketawa mendengar 'temberang' sang tukang ubat. Jadi, dunia ni penuh dengan gelak ketawa manusia. Cuma kucing2 aje yang tak ketawa (mungkin gelak dalam bunyi meow meow kot). Mayat yang terbujur kaku dalam rumah, orang2 yang berziarah duduk2 bersembang di luar dan terburailah gelak ketawa mereka bila tersentuh yang lucu dan mencuit hati. "KEH KEH KEH KAH KAH KAH" 

Di dalam masjid pun, orang2 boleh ketawa. Borak2 di beranda masjid sambil hisap rokok bersantai2 menunggu waktu antara Maghrib dan Isyak. Sedang mengadap Quran pun orang boleh gelak lagi. Bilal sedang mengalunkan azan pun org ketawa. Syaitan membisikkan "ketawalah kuat2 dan mengilai2 lagi gamat" "KAH KAH KAH KEH KEH KEH" 

Tapi bila kita menangis? Pada detik kita lahir dari perut ibu diiringi dengan tangisan. Kerana apa menangis? Syaitan benci melihat manusia menangis. Syaitan mahu ketawa sepanjang masa. "Ha ah, itu kawanku," kata syaitan. Ya, org bebas ketawa girang gembira. "ketawa tu nikmat, laugh is the best medicine, omputih kata", kata sorang hamba Allah. "KEH KEH KEH" 

Tak pernah ke kita nak menghayati sabda Rasulullah, idola manusia sepanjang zaman? sabda baginda yang bermaksud: "Diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah menangis kerana merasa hebat kepada Allah. Diharamkan api neraka membakar mata yang pernah berjaga-jaga dalam perang sabil, dan diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah dipejamkan dari hal2 yang diharamkan oleh Allah..". 

Sabda Baginda lagi : "Banyak ketawa itu mematikan hati dan melalaikan daripada mengingati akhirat dan mempusakai marah dalam hati". 

"Tertawa di dalam masjid itu menenggelamkan di dalam kubur dan mematikan hati dan melalaikan daripada menyebut nama Tuhan". 

Daripada Hassan Basri, tertawa itu ada 2 bahagian. Satu bahagian, tertawa yang disukai Allah iaitu diberi pahala untuk org yang tertawa. Tertawa sayang yang disukai Allah ialah senyum seorang di hadapan saudaranya bertujuan untuk menyukakan hatinya. Dan tawa yang dimurkai Allah ialah tertawa kerana perkataan atau percakapan orang lain. 

Kalau sahabat semua nak tau, Syaitan pun suka ketawa. Bila? 

Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah telah bersabda yang bermaksud: "Apabila menguap salah seorang kamu dalam sembahyang, maka hendaklah kamu menutup mulutnya sedapat mungkin dan jangan sampai mengatakan 'hah' kerana sesungguhnya yang demikian itu dari syaitan yang ketawa "KEH KEH KEH KAH KAH KAH KAH


renung2 kan lah.....
sumber: http://halaqah.net/v10/index.php?PHPSESSID=sankkand7opqa69hla6dmrmro3&




p/s:senyumlah selalu...





Sunday, February 6, 2011

suka ria.. part 1


nea mak aq..
posing kat jeram linang...
=)




nea adk aq.....
perasan macho..
hihihihi



nea lepas siap mandi manda kitaorg p makan2...
bestttttttttttttttt



yummy3
ikan siakap 3 rasa...


Friday, February 4, 2011

BerKeCaMUK

hari nea aq tak tahu kenapa aq rasa sedih jew...mgkin assignment blum siap kot...hehehhehe(berpura-pura)
ari nea aq mls nk ckp byak...kita tgk jew pic2 yang aq berkenan k...tgk pic nea aq pasti senyum sorg2...
layannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn



cute kan pic nea,,,,,
lau btoi la ultramen cmnea confirm rmai x berkenan..
hehhehehe



nea plak aksi nenek ajar cucu menembak..
korang tafsir la sdri...



kalaulah smua nurse kat malaysia cmnea..confirm smua rela sakit kat umah jew..
yea la..
sape yg tergamak nak jumpa nurse cmnea..
aq pon x mo wei..
serammmmmmm

memandangkan aq malas nk tulis byk2 ari nea..
so aq out lu...
bubuyyyyyy

Wednesday, February 2, 2011

cara masak laksa pineng dengan SENANG


ari nea resepi laksa pineng lak....
simple n mudah jew nk buat...

bahan2..

  • isi ikan (korang kukus ikan pastu asingkan tulang. lepas 2 korang bland isi ikan+ air sikit untuk memudahkan anda blend. )
  • daun kesum
  • bunga gantan
  • garam 
  • perasa
  • asam keping
  • laksa



bahan untuk dikisar
  • bawang putih
  • bawang merah
  • lada
  • cili kering
  • belacan (mengikut citarasa anda)
bahan yang dipotong
  • salad
  • lada
  • limau nipis
  • nenas
  • bawang besar
  1. mula2 korang masukkan bahan yang telah dikisar beserta isi ikan yang korang dah blend...didihkan..kalau kuah anda terlalu pekat korang ley tambahkan air...kepekatan kuah bergantung kepada citarasa anda...
  2. lps tu korang masukkan bunga gantan,daun kesum, asam keping dan serbuk perasa.  
  3. bila semua dah masukkan korang tunggu betol2 mendidih...
  4. so dah siap buat kuah..
  5. korang ley la campur laksa dengan bahan2 yang dipotong...

Tuesday, February 1, 2011

Jom masak ASAM PEDAS

hari nea aku sempat masak asam pedas. nea kira makanan kegemaran aq r..
.klau p mana2 tempat memang aq akan beli lauk nea..
tapi kalau yg paling aq benci bila bab nak makan...
lau x kena dengan selera aq mmg hampeh tol r...

nea resepi yang selalu aq guna masa aq masak asam pedas..
simple jew..
mgkin laen dr asam pedas d tempat korang kot...



bahan2

  • ikan (suka ati korang nk guna ikan ape..biasanya aq guna ikan keli,patin)
  • Daun kesum
  • garam
  • asam keping
  • air
  • bunga gantan
bahan A

  • bawang putih
  • bawang merah
  • cili kering
  • cili padi
  • lengkuas
  • kunyit hidup
  1. kisar bahan A....
  2. Lepas tu korang panaskan bahan A yang sudah siap dikisar beserta air..kalau korang nak tumis dulu pon boley..tumis sampai naik bau..lepas 2 masukkan air..smua bahan2 terpulang kepada berapa ekor ikan yang korang buat...didihkan semua bahan.
  3. bila dah mendidih korang masukkan lah ikan yang sudah dibersihkan.pas2 masukkan sekali asam keping,daun kesum dgn bunga gantan.kalau korang nak masam taruk banyak sikit asam keping..tapi jgn lah byk sangat..kan terlampau masam plak.
  4. bila dah mendidih sekali lagi korang masukkan lah bahan perasa. biar didih seketika..so dah masak lah asam pedas 2...
  5. senang kan...selamat mencuba


jom click