Wednesday, April 20, 2011

manusia2..

esok last paper tuk sem nea..so lps 2 dah ley CUTIIIIIIIIIIIIIIIIII...
seronok gler lak ley cuti..al maklumlah duk kat u nea PUAKA...

ho3...
=)

Monday, April 18, 2011

Dugaan hidup

banyak betoi dugaan aku masa exam nea.tak tau lah nak cakap cam na...lepas satu2 yg datang...makin bertambah dari hari ke hari...ALLAh hanya menguji umat nya yg boley menerima dugaan tersebut..mungkin dugaan yg aq kena tempuh x seberat orang laen. 

aq harap smua 2 akan berkurangan dengan cepat...
SMILE ALWAYS FARAH...

you can do it...
=)

Wednesday, April 13, 2011

MAGGIE a.k.a makanan segera





Maklumat pemakanan untuk saiz hidangan : 100 g (3.5 oz)
  • Tenaga 1,895 kJ (453 kcal)
  • karbohidrat 65 g
  • Serat 2.4 g
  • lemak 17 g saturated 7.6 g monounsaturated 6.5 g
  • Protein 9 g
  • Thiamine (Vit. B1) 0.7 mg (54%)
  • Riboflavin (Vit. B2) 0.4 mg (27%)
  • Niacin (Vit. B3) 5.4 mg (36%)
  • Folate (Vit. B9) 147 μg (37%)
  • Iron 4.3 mg (34%)
  • Potassium 120 mg (3%)
  • Sodium 1160 mg (50%)
*satu saiz hidangan:80 g
*peratus adalah berdasarkan US recommendation untuk dewasa




Ulasan berdasarkan maklumat pemakanan di atas:
  • Karbohidrat yg tinggi,rendah di dalam serat,vitamin dan mineral dan jumlah lemak tepu dan trans lemak yg tinggi.
Sebungkus mee segera tidak menepati nutrisi yg diperlukan oleh badan.
Rujuk pyramid makanan di bawah untuk mengetahui jumlah nutrisi yg diperlukan.
Photobucket


  • Sodium(garam) yg tinggi
Berdasarkan Saranan Pengambilan Sodium Amerika Syarikat ,jumlah sodium untuk org dewasa dan kanak-kanak 4 tahun ke atas ialah 2,400mg/hari.Terdapat beberapa jenama melebihi 3,000 mg sodium per paket.
Sodium jika diambil secara berlebihan dan berterusan akan mengundang penyakit tekanan darah tinggi,masalah pada jantung dan kerosakan pada ginjal. Di dalam badan,sodium diproses di dalam ginjal. Walaubagaimanapun,apabila pengambilan sodium tinggi,ginjal tidak dapat memproses kesemua sodium.Disebabkan sodium menahan air,isipadu darah di dalam badan meningkat menyebabkan jantung terpaksa bekerja keras untuk mengepam darah.

Tambahan :
  • Monosodium Glutamate (MSG)
Sebungkus mee biasanya disertakan sepeket kecil perisa tambahan seperti perisa tomyam,kari,atau sup.Perisa tambahan ini mengandungi Monosodium Glutamate(MSG) iaitu bahan kimia yg digunakan sebagai penambah rasa manis,masin,pahit atau masam.
Berdasarkan United States Food and Drug Administration (FDA),MSG adalah selamat jika diambil secara sederhana.Namun ,jika berlebihan boleh menyebabkan “Simptom MSG kompleks” dan memburukkan lagi simptom asma.Simptom MSG kompleks adalah seperti pening,berpeluh,muka menjadi merah(flushing),sakit dada,lemah badan,tekanan pada muka dan kebas pada muka ,leher dan tempat2 lain.Namun begitu,researcher belum menjumpai bukti kaitan antara MSG dan simptom ini.
  • Wax(lilin)
Ada satu fakta yg mungkin kita tidak tahu,mee segera tersebut biasanya disalut dgn lilin.Fungsi lilin ini adalah untuk mengelakkan mee tersebut dari melekat.Lilin ini mengambil masa 4 hingga 5 hari utk dinyahkan/dibuang dari badan.Oleh itu,cara yg terbaik utk menyediakan mee tersebut ialah dengan:-
1.       Rebus mee di dalam air
2.       Setelah msk, buang air tadi kerana telah bercampur dgn lilin(wax)
3.       Rebus sekali lagi dgn air yg lain sehingga mendidih.Ketika ia benar panas,anda bole mencampurkannya dgn ramuan  yg anda inginkan.
  • Dioxin dan Bahan seperti Hormon
Baru-baru ini timbul kontroversi mengatakan mee segera mengandungi dioxin dan bahan seperti hormone apabila diestrak dari pembungkus dan gam yg digunakan.Apabila air panas ditambah,ini mungkin menyebabkan bahan bahaya ini bercampur dgn kuah mee segera.
*Dioxin ialah kumpulan bahan pencemar terhasil daripada racun rumput,ubat pembasmi kuman dan ejen2 lain

so pikir2 kan lah cmnea cara nak kurangkan kita dari asyk makan makanan ringan yea...aq pon kalau makan bedal jew ape2 yang ado..senang....


sdp jew tgk maggie nea kan...

sumber;aq x ingat...sorry...

Wednesday, April 6, 2011

F.I.N.A.L E.X.A.M


exam dah menjelang...tengok slip exam pon aq dah pening...tension...2 test dalam 1 hari....smua kira2...
x tau lah ape nasib aq nea...ish3..
jom sama2 stdy...
jap3
aq nak stado lu..
hu3

jom click